´

Ett enkelt recept - gott blir det också

Publicerad 2010-08-04 15:50:29 i Allmänt

PANNKAKSRULLE MED KÖTTFÄRS

Pannkaka:

  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 6 dl mjölk
  • 3 ägg

Köttfärs:

  • 500 gram blandfärs eller nötfärs
  • 1 gul lök
  • 1 msk smör eller olja
  • 1 msk vetemjöl
  • 0,5 - 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 dl vatten
  • ev en klick crème fraiche
  • ev örtkryddor till exempel oregano, basilika, salvia

Tillagning

Börja med pannkakan. Vispa ihop mjöl och salt. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken och äggen. Smörj en långpanna, häll i smeten och grädda i 225°C i cirka 25 minuter.

Skala och hacka löken. Bryn köttfärs och lök i smör eller olja i en stekpanna. Rör ut mjölet i vattnet och tillsätt det, salt, peppar, tomatpuré och eventuellt lite crème fraiche. Låt koka tills det mesta av vätskan är borta. Rör ner eventuella örtkryddor.

Lossa pannkakan från långpannan med hjälp av en stekspade och vält upp den på ett smörpapper eller bakplåtspapper. Bred ut köttfärsen över hela pannkakan och rulla därefter ihop den. Skär rullen i skivor

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emeilia

Emeilia heter jag och är en sprallig, livlig tjej som bor en bit utanför Växjö. Jag går andra året på IT-Media programmet på JohnBauer gymnasiet. I min blogg får ni läsa om det mesta. Mest om min vardag och om mitt liv. Jag försöker lägga in både bilder och roliga inlägg så ofta jag kan. Om ni har några förslag eller vill fråga mig någonting så bara gör det, jag är öppen för förslag och svarar på alla frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela