´

Svenska hjälp

Publicerad 2013-03-07 07:55:24 i Allmänt

Hallå på er morgonpigga människor!
Jag vaknade till ett otroligt fint väder så jag blev glad men jag är dock fortfarande lite trött..

Haha, en liten sak jag stör mig på..
De som skriver en mening och ska använda just ordet de eller dem... Skriv dom om ni inte vet säkert vad det ska vara istället haha..
Ett tips till er som är osäkra, det hjälpte mig en hel del.

Skriv in "de" när ordet "vi" får plats på samman ställe. Exempel "vi vill ha glass" - "de vill ha glass"
Sätt in "dem" när ordet "oss" får plats.
Exempel "hon var elak mot oss" -"hon var elak mot dem"

Varsågoda, Emeilias egna svenska lektion. Och nej, nu säger jag inte att jag vet allt och hur all gramatik ska vara för jag har massvis med misstag i mitt garage!
Hoppas ni får en bra torsdag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emeilia

Emeilia heter jag och är en sprallig, livlig tjej som bor en bit utanför Växjö. Jag går andra året på IT-Media programmet på JohnBauer gymnasiet. I min blogg får ni läsa om det mesta. Mest om min vardag och om mitt liv. Jag försöker lägga in både bilder och roliga inlägg så ofta jag kan. Om ni har några förslag eller vill fråga mig någonting så bara gör det, jag är öppen för förslag och svarar på alla frågor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela